vineri, 22 aprilie 2011

Delhi

In Delhi, am stat in doua randuri. O data am venit de la Jaipur cu trenul si o data de la Varanasi cu avionul, dupa ce am renuntat sa mai mergem pana in Darjeeling si Kolkata cu trenul de noapte. Desi imi pare rau ca n-am apucat sa vad muntii Himalaya si plantatiile de ceai din Darjeeling, cred ca a fost o decizie buna sa ne intoarcem in Delhi.

Al doilea oras ca marime al Indiei, Delhi are una dintre cele mai bine dezvoltate infrastructuri, dintre orasele indiene. Asta inseamna un trafic mai lejer, atat de lejer pe cat este posibil in India. La strazile si bulevardele largi construite de englezi se adauga si modernul metrou, construit pentru jocurile Commonwealth 2010, care rivalizeaza cu cele din marile orase ale lumii.

Dar si metroul cu toata aparenta sa modernitate, cu linii suspendate si trenuri rapide este totusi in India si prin urmare are caracterul sau aparte. Ca sa mergi cu el, trebuie sa fi perchezitionat de un politist, iar bagajul trebuie trecut printr-un dispozitiv ca acelea de la aeroport. Barbatii sunt verificati de un politist, iar femeile de o politista. In statiile mai putin importante, regula asta nu schimba mult lucrurile, in schimb in cele mari, la coada pentru femei asteapta 5-6 persoane, in timp ce la cea de barbati sunt sute de oameni. Apoi, fiecare metrou are un vagon special pentru femei, care e de obicei destul de liber. Restul metroului este plin de barbati buluciti, de te miri cum pot incapea atatia oameni in atata spatiu. Probabil ca explicatia pentru acest fapt este ca in familiile traditionale indiene, barbatul este singurul care aduce banii in familie, totusi te-ai fi asteptat ca intr-un oras din secolul 21 lucrurile sa stea altfel.

Dar Delhi nu este chiar asa de modern. O data ce ai parasit strazile principale si bulevardele largi, te intalnesti cu aceeasi Indie de peste tot: aglomeratie, vaci comunitare, claxoane, gunoi si mirosuri "necrutatoare".



In Delhi am vizitat Jama Masjid, cea mai mare moschee din India, Fortul Rosu (Lal Qila), mormantul lui Humayun si Laxami Narayan Mandir. In rest am stat o gramada de timp prin emporiumurile guvernamentale, niste magazine de suveniruri, numite pompos "emporium". Faptul ca sunt guvernamentale inseamna ca au preturi fixe, nenegociabile, lucru unicat in India si vanzatorii care nu se tin dupa tine sa-ti vanda ceva, ceea ce era iarasi unicat. Preturile sunt mai mari decat in alte parti, dar si lucrurile de aici par de-o calitate mai buna. Cred ca a doua zi in care ne-am simtit bine in India, dupa cea din Jodhpur, a fost cea pe care am petrecut-o la cumparaturi prin emporiumuri si apoi la mausoleul lui Humayun, un loc foarte frumos, dar, mai important decat asta, un loc linistit. Celelalte zile in care ne-am mai simtit bine au fost cele in care stateam la Varanasi in hotel, ne trageam sufletul dupa calatoria cu trenul si nu ieseam decat sa mancam :)

Delhi a fost una din experientele decente ale excursiei noastre. Inceputul si sfaristul au fost mai ciudate. Cand am venit din Jaipur cu trenul, taximetristul ne-a dus in alta parte decat trebuia, apoi a trebuit sa traversam un pod peste 16 linii ferate ca sa ajungem la un hotel care nu avea locuri libere, apoi inapoi, pentru a vizita vreo 5 hoteluri, in care nici daca iti dadeau bani n-ai fi stat, pana sa gasim un loc mai OK.

Cand am plecat din Delhi, am aranjat la hotel ca un taxi sa ne duca la aeroport. Am platit in avans receptionerului si ne-am suit in taxi. Am mers un pic, dupa care soferul s-a intors candid sa ne intrebe unde mergem. Deja in minte, ma si gandeam ca am platit banii degeaba la hotel, daca taximetristul nu stia unde vrem sa mergem, dar pana la urma am ajuns cu bine. La aeroport, am avut alte bucurii. La intrare pe bagajul de mana se pune o stampila, care arata ca bagajul a fost verificat. La mine au uitat sa faca asta, iar cand am vrut sa ne urcam in avion, pe mine m-au oprit sa ma verifice din nou. Toti restul pasagerilor au intrat, pana a ajuns persoana care trebuia sa verifice geanta inca o data si normal n-a gasit nimic.

Asadar nici macar lucrurile simple nu sunt simple in India, si nici cea mai temeinica pregatire nu te va feri de surprize (de obicei, neplacute :)


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu